Förlossning del 1

Ja, tänkte då att det var dags att skriva förlossningsberättelse så ni får veta hur allt gick till :)


Allt började då natten mellan söndagen och måndagen (som jag tidigare skrev i bloggen). Hade ju då regelbundna värkar i runt 8 timmar men somnade till slut av utmattning och fick väl sova drygt 3 timmar den natten. Dagen efter hade jag ju värkar var femtonde minut under hela dagen (samt konstant värk i ryggen). På kvällen avtog värkarna och jag kunde somna. Sov dock dåligt under natten då jag vaknade flera ggr av värken i ryggen (den släppte alltså aldrig).

På tisdagen åkte Jocke in till jobbet som vanligt och jag gick runt med allt starkare molvärk i ryggen. Det började bli jobbigt att ha ont precis hela tiden utan att det egentligen hände ngt.


Under dagen ringde en jag känner som är barnmorska (känt henne sen jag var liten och har haft kontakt med henne under hela förlossningen). Hon tyckte att jag skulle ringa in och prata med de på förlossningen om hur jag mådde.

Så jag tog hennes råd och ringde och berättade bara helt enkelt hur de föregående dygnen varit och de tyckte jag skulle komma in på en koll.

Så jag ringde hem Jocke från jobbet för jag ville inte åka in själv. Under tiden jag väntade på honom att komma hem så ställde jag fram BB-väskan och babyskyddet. Tänkte att det kunde ju vara bra att ha ifall att, men tänkte inte ta med det ändå för det skulle ju nog ändå inte bli ngt den dagen trodde vi.


När Jocke kom hem tog vi bussen in till stan och gick därefter upp till Akademiska. Promenaden dit satte igång värkarna igen. De var inte starka men de kändes och kom ändå ganska så regelbundet.

Väl inne blev jag kopplad till CTG-apparaten och även där kunde man se värkarna.

Sen så skulle barnmorskan känna om jag öppnat mig ngt, och när hon känner efter så utbrister hon förvånat:

•-         Men, du är ju öppen 3cm! Och livmodertappen har inte långt kvar innan den är utplånad! Ja, nu antar jag väl att ni inte vill åka hem..


Både jag och Jocke blev ju förvånade, då vi inte förväntat oss att få stanna kvar. Men det kändes ju samtidigt skönt att all utdragen värk ändå gjort sitt.

Vårdrummen var dock fulla, så vi sa att eftersom att vi ändå inte ätit middag så kunde vi stanna kvar på området och sen lägga in oss om ett par timmar istället.

Följande som hände var att vi ringde min mamma som ju också skulle vara med på förlossningen, hon kom och hämtade nyckel och åkte därefter hem till oss och hämtade vår väska och babyskydd. Sen köpte hon med sig mat från McDonalds som hon kom med.

Under tiden gick jag och Jocke runt, runt på förlossningen för att få igång värkarna mera.

När mamma väl kom sen så åt vi, därefter var det dags för en ny CTG-kurva. Där kunde de se att värkarna blivit starkare och vi blev nu inlagda då ett vårdrum blivit ledigt.

Klockan var då runt 9, och återstoden av kvällen så låg jag och andades genom värkarna.




Vid tolv så kom barnmorskan in och tog en ny kurva, värkarna var nu tätare och höll i sig längre. Hon kände då hur öppen jag var och då hade det inte förändrats ngt sen sist, förutom att livmodertappen nu var helt utplånad.

Det gick ju framåt, men väldigt långsamt. Så eftersom att jag var så trött och jag troligen skulle få ligga hela natten med värkar innan det satte igång ordentligt så skulle jag vara för utmattad så jag fick en sovdos för att kunna få sova.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0